Hoppa till innehåll

Sophämtning

Här beskrivs hur hushållssopor hämtas. Hur många gånger du får hämtat på ett år beror på vilken typ av abonnemang du har.

Självservice

Hämtning av mat- rest- och trädgårdsavfall

Kommunen har avtal med Urbaser AB (före detta RenoNorden AB) om hämtning av hushållens sopor. Rest- mat- och trädgårdsavfall hämtas samma dag. Rest- och matavfall hämtas med samma bil som är utrustad med två separata fack, trädgårdsavfallet hämtas med en annan bil. Urbaser har tiden mellan 07.00 och 20.00 på sig att tömma kärlen.

Hämtning av grovavfall

Grovavfall hämtas varje vecka efter beställning. Beställ hämtning hos Vellinge Direkt senast torsdag veckan före. Avfallet ska vara utställt senast måndag 07.00 och hämtas under veckan. Alla kollin, max fem kollin per gång och hushåll, ska vara utsatta vid tomtgränsen. Flerbostadshus och bostadsrättsföreningar har särskilda platser efter överenskommelse med Urbaser. Grovavfallshämtning ingår i avgiften för hushållssopor och du har rätt till hämtning av 5 kollin varje vecka.

Utrustning som är fast installerad i fastighet, exempelvis värmepanna, värmepump eller sanitetsgods räknas inte som el- eller grovavfall. Detta får du själv transportera till Lilla Hammar.s återvinningscentral

Om dina sopor inte blir hämtade

Om dina sopor av någon anledning inte blivit hämtade till kl 20.00 på kvällen på hämtningsdagen, ska du kontakta kommunen. Försäkra dig först om att du verkligen har rullat ut kärlet till platsen där Urbaser hämtar.

Om du har glömt att rulla ut dina kärl, kan du beställa en extrahämtning mot en kostnad, kontakta då Serkon.

Start, ändring och avbeställning av abonnemang

Abonnemangsformen ändrar du lätt genom att ringa Serkon. Tänk på att själva ändringen normalt kostar en engångssumma. Förändringar av kärlstorlek eller dispens har normalt en handläggningstid på cirka två veckor. Du kan också avbeställa ditt abonnemang på samma nummer.

Du kan dela dina kärl med en eller flera grannar. En av er står som fakturamottagare.

Du kan i undantagsfall få dispens för längre hämtningsintervall eller uppehåll i hämtningen. Du söker då via e-tjänsterna ovan. Läs mer om Villkor för dispenser och undantag

Vill du ha annan storlek på avfallskärlet så kontakta Serkon.

Kontakta Serkon

Om du vill starta ett abonnemang eller ändra ditt nuvarande abonnemang ska du kontakta Serkon. Om du har frågor om din faktura ska du kontakta avdelningen för debitering.

Öppettider är vardagar klockan 10-12 och 13-15.

Tfn: 040-42 53 23
e-post.

Frågor och Felanmälan

Vid frågor om hämtning av sopor eller om hämtning uteblivit, kontakta Vellinge direkt:

Tfn: 040-42 57 00
e-post

Publicerad:
3 juli, 2018