Frågor och svar om färdtjänst

Här hittar du svar på vanligt förekommande frågor om färdtjänst.

  1. Hur får jag ett färdtjänsttillstånd?
    Du söker färdtjänst i den kommun du är folkbokförd i. Ansökningsblankett och läkarintyg som styrker behovet ska skickas in till Vellinge kommun.
  2. Vem beviljas färdtjänsttillstånd?
    Vi utgår alltid från Lag om färdtjänst. Vi gör en bedömning utifrån din förmåga att resa med våra bussar och tåg och vi tittar på möjligheten för dig att ta dig till och från en station eller busshållplats.
  3. Vad gör kommunen när ansökan har kommit in?
    Kommunens handläggare tittar på om du uppfyller kriterierna för rätten att få färdtjänst.
  4. Kan mitt barn beviljas färdtjänst?
    Äldre barn kan beviljas färdtjänst om det på grund av funktionsnedsättning är förhindrat att göra resor på egen hand som jämnåriga barn normalt kan göra.
  5. När och var kan jag använda färdtjänst?
    Färdtjänstresor gäller under den tid på dygnet som kollektivtrafik kör i vår kommun. En färdtjänstresa ska påbörjas och avslutas i Vellinge kommun.
  6. Hur lång tid tar det att få ett färdtjänsttillstånd?
    Vi behandlar ansökningar i turordning. Handläggningstiden är i regel högst sex veckor. När beslut är fattat skickas det hem till dig.
  7. Kan jag börja åka färdtjänst direkt när jag har fått beslutet?
    Nej. Du måste först få färdtjänsttillståndet (kortet). Det kommer hem till dig cirka två veckor efter beslut.
  8. Kan jag överklaga beslut om färdtjänst?
    Ja, beslut om färdtjänst kan överklagas.
  9. Om mitt tillstånd upphör, vad gör jag då?
    När ditt färdtjänsttillstånd upphör kan du ansöka om färdtjänst på nytt.
  10. Om jag tappar bort mitt färdtjänsttillstånd?
    Kontakta Vellinge kommun, telefon 040-42 50 00.
Publicerad:
20 september, 2018
Senast uppdaterad:
8 april, 2019