Hoppa till innehåll

Vattenavstängning

Här kan du få information om både akuta och planerade vattenavstängningar. Du kan också läsa om vad som generellt gäller för avstängning av vattnet.

Vattenläcka eller annat akut ärende

Vid vattenläcka eller annat akut ärende, som gäller vatten eller avlopp, kontaktar du Vellinge Direkt. Om vi har stängt meddelas ett journummer när du ringer till oss.

Planerad avstängning

Vid planerad avstängning handlar det om underhåll av det kommunala vattenledningsnätet. Du får besked om detta i brevlådan ungefär två dagar innan avstängning eller via annonsering i dagspressen och Radio Malmöhus. Vi informerar även här på vår hemsida.

Vid kortare avstängning som varar i maximalt en timme, och som berör ett mindre område kan meddelande via dörrknackning förekomma.

Behöver du få vattnet till din fastighet avstängt, kontaktar du Vellinge Direkt. Tjänsten är kostnadsfri vid förbeställning under ordinarie arbetstid 07.30-15.30. Behöver du få vattnet avstängt akut eller under övrig tid debiteras du enligt kommunens taxa.

När du ska riva och bygga nytt

När du ska riva en byggnad och återuppföra en ny på samma fastighet, ska du kontakta Serkon och avdelningen för debitering. Du får då ett besked om vilka kostnader du kommer att debiteras på nästa faktura. Du får också boka en dag för avstängning och eventuell nedmontering av vattenmätare.

För att taxan skall ändras från normal till vilande krävs att det går mer än tre månader från avstängning till byggstart. Uppnås inte tre månader debiteras du ordinarie fasta avgifter, men inte vattenförbrukning.

Kontakta Serkon

Om du har frågor om kostnader eller din faktura ska du kontakta avdelningen för debitering hos Serkon.

Öppettider är vardagar klockan 10-12 och 13-15.

Tfn: 040-42 53 23
e-post: info@serkon.se

Adress:
Serkon AB
Malmövägen 28
235 36 Vellinge

Publicerad:
25 september, 2018
Senast uppdaterad:
22 september, 2020