Hoppa till innehåll

Kvalitets- och utvecklingsarbete i förskola och skola

Kvalitetsarbetet utgår från att barn och elever ska få en så bra utbildning som möjligt, oberoende av om verksamheten är kommunal eller fristående.

Systematiskt kvalitetsarbete
All utbildning inom skolväsendet ska systematiskt och kontinuerligt planeras, följas upp och utvärderas. Detta regleras i det fjärde kapitlet i skollagen. Syftet är att synliggöra kvalitet och likvärdighet, vad vi gör, varför, vad det leder till och ha fokus på barn och elevers utveckling och lärande.

Alla huvudmän inom skolväsendet ska systematiskt och kontinuerligt planera och följa upp utbildningen samt analysera orsakerna till uppföljningens resultat. Utifrån analysen ska huvudmannen genomföra insatser för att utveckla utbildningen.

Kvalitetsarbete i Vellinge – en gemensam lärprocess
I Vellinge kommun styrs och leds utbildningsnämndens systematiska kvalitetsarbete av utbildningschefen tillsammans med stöd av utbildningsavdelningen. Varje rektor har ansvar för sin enhets systematiska kvalitetsarbete. Principen om kollegialt lärande tillämpas i kvalitetsarbetet. Det innebär att skolledarna och all personal deltar i den lärprocess som kvalitetsarbetet utgör och att barn, elever och vårdnadshavare involveras.

Information och lärdomar i det systematiska kvalitetsarbetet delas inom och mellan skolor och mellan de organisatoriska nivåerna, huvudmannen och förskole- och skolenheten. Det sker genom en årscykel där de olika nivåernas systematiska kvalitetsarbete stödjer varandra. Det ska vara tydligt för all personal vad som ska prioriteras och utvecklas, när och hur olika insatser ska genomföras och vem som ansvarar för vad.

Arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel på metoder som används för att följa verksamheterna regelbundet:

Senast uppdaterad:
3 juni 2025 10:06