Hoppa till innehåll

Så här jobbar vi

En utbildning med fokus på framtiden

barn och pedagog med lärplatta.JPGHerrestorps rektorsområde jobbar efter Vellinge kommuns gemensamma målbild om att skapa en framtidssäkrad utbildning i toppklass. Det innebär att vi fokuserar på att stimulera förmågor som kommer att efterfrågas och krävas den dag då våra barn och elever kliver ut i arbetslivet.

Läs mer på Vellinge kommuns webbplats

Organisation

På Herrestorpskolan är cirka 440 elever från årskurs F-9 inskrivna. Varje årskurs ses som en klass men är i huvudsak uppdelad i två undervisningsgrupper med undantag för en del ämne där eleverna har sin undervisning i mindre grupperingar. Varje årskurs leds av ett lärteam bestående av pedagoger (mentorer) som är knutna till klassen. Årskurs F-3 har även fritidspedagoger knutna till respektive lärteam.

Vår vision

Herrestorpskolans vision är att vara En skola för alla – med alla. Detta innebär att vi i enlighet med barnkonventionen arbetar med barnets bästa i fokus. Vi värdesätter hög delaktighet för att ge de bästa förutsättningarna till ett positivt lärande.

Samarbete

Varje årskurs bildar ett lärteam som tillsammans ansvarar för att eleverna ska få en god utbildning. Lärteamen bildar utifrån de olika stadierna ett arbetslag vars syfte är att arbeta för de olika elevgruppernas trygghet, studiero och samverkan på skolan. Arbetslag F-3, 4-6, 7-9 samt fritidshemmets arbetslag leds av arbetslagsledare som i sin tur är en del av ledningsgruppen på skolan. Tillsammans arbetar vi för att säkerställa en omsorg och röd tråd genom hela elevens skolgång på Herrestorpskolan, från årskurs F-9.

Undervisning

Tillsammans med eleverna arbetar våra pedagoger med fokus på kunskap och lärande. Pedagogiken ska väcka elevernas lust att lära och träna eleverna i att ta eget ansvar för sitt lärande. Tydlig struktur och förväntningar som anpassas till eleverna skapar trygghet och studiero. Våra pedagoger är legitimerade och har ett stort engagemang för elevernas utbildning.

Vi arbetar med både digitala och analoga läromedel. I årskurs F-3 delar eleverna på Ipads två och två. I årskurs 4-7 har eleverna egna iPads som de använder i undervisningen medan årskurs 8-9 arbetar med PC.

Mobilpolicy

Herrestorpskolan är för samtliga elever en mobilfri skola. Syftet med denna policy är att säkerställa en trygg skolgång med fokus på kunskap och lärande.

En aktiv skolgång

Herrestorpskolan värdesätter rörelse och en aktiv skolgång. Samtliga elever har utöver ordinarie idrottsundervisning extra rörelse på schemat och från årskurs 4 är dessa pass schemalagda i idrottshallen med idrottslärare. Detta innebär att årskurs 4-6 har tre idrottslektioner/vecka och årskurs 7-9 har fyra idrottslektioner/vecka.

Verksamhetsråd

Verksamhetsrådet består av föräldrar, elevrådets ordförande, personal och politiker. Rådet träffas två gånger per termin och diskuterar frågor som rör verksamheten.

Syftet med verksamhetsrådet är att rektor ska kunna ge information om verksamheten på skolan och få ta del av vårdnadshavarnas synpunkter inför vissa beslut. Inga ärenden som regleras genom särskild lagstiftning eller myndighetsutövning mot enskild kan behandlas.

Senast uppdaterad:
17 november 2020 13:22