Hoppa till innehåll

Fix-IT

Kommuninvånare i Vellinge kommun som fyllt 80 år kan få enklare stöd och hjälp med frågor kring olika tjänster på internet, appar, sociala medier samt installation av enklare utrustning.

Kostnadsfri hjälp för äldre

Det finns ett stort utbud av appar och tjänster som underlättar kommunikation och sociala kontakter med familj, vänner och bekanta. För att stödja dig som är intresserad och vill använda din smartphone, surfplatta eller dator samt tillhörande digitala tjänster och kommunikationsverktyg i vardagen finns nu möjlighet att kontakta Fix-IT.

Fix-IT kommer hem till dig

Fix-IT hjälper dig med det du behöver stöd med i ungefär 45 minuter per gång. Tjänsten är kostnadsfri, men du står själv för den utrustning du behöver. Du kan få hjälp upp till två gånger per år utan avgift.

Det här kan Fix-IT hjälpa dig med

Fix-IT hjälper dig att installera och börja använda diverse appar, tjänster och sociala medier. Behöver du hjälp med något som inte står på listan kan du ringa och fråga om det är en uppgift som ingår.

  • Rådgivning om bra kommunikationsappar t.ex. videosamtal såsom Skype
  • Rådgivning om bra digitala samhällstjänster t.ex. 1177 Vårdguiden
  • Hjälp med att komma igång med t.ex. playtjänster, poddar och liknande
  • Installation av appar i smartphone och surfplatta
  • Inställningar av konton för olika appar och program t.ex Facebook eller Google
  • Installation av Cromecast, Apple-TV eller liknande

För att Fix-IT ska kunna hjälpa dig med ovanstående behöver du ha ett fungerande internetabbonemang.
Tänk på att aldrig lämna ut användarnamn, lösenord eller personliga koder till någon. Dessa ska bara du själv känna till.

Fix-IT utför inte arbete som kräver fackkunskap inom IT-support t.ex. felsökning, lagning, installation av hårdvara, byte av operativsystem, installation av t.ex. Officepaket eller motsvarande. Fix-IT utför inte tjänster som erbjuds av din leverantör av digital-TV, IP-telefoni eller fiberanslutning.
Fix-IT kan inte användas för att utföra digitala tjänster åt dig, utan är endast ett stöd i att installera appar m.m. så att du själv kan utföra tjänsterna.

I din kommundel varannan vecka

För att minska restiden arbetar Fix-IT i de norra kommundelarna jämna veckor och i de södra kommundelarna udda veckor. Ring Fix-IT för att få information om när du kan få hjälp.

Det är viktigt att din beställning till Fix-IT är tydlig och att ni i förväg kommer överens om vad som ska göras.

Du kan köpa extratjänster

Om du vill ha hjälp fler än två gånger under året kan du köpa det som extratjänst av Fix-IT.

Kontakta Fix-IT

Ren Lycka AB är kommunens leverantör av Fix-IT. Välkommen att kontakta Ren Lycka på telefon 0707-55 78 90, måndag-onsdag kl 13.00-17.00 samt torsdagar kl 17.00-18.00. Du kan också kontakta via e-post, charlotte.rosengren@renlycka.nu.

Publicerad:
4 juli, 2018