Carinas politikerblogg

Ensamkommande flyktingbarn

Publicerat 13 november 2009 av Carina Larsson.

Med anledning av debatten om transitboende i Hököpinge och nivån på vissa av kommentarerna tvingas jag tyvärr att tillfälligt stänga ner min blogg. /Carina Larsson 13 november 2009

Vellinge kommun är i hetluften. Så här ser jag på situationen.

Vellinge kommun har under ett flertal år beslutat att inte teckna avtal med Migrationsverket gällande flyktingmottagning. Samma beslut har vi tagit när det gäller ensamkommande flyktingbarn. Det är upp till varje kommun att besluta i frågan - det är en del av det kommunala självstyret. Därför blir jag och andra både förvånade och upprörda över att Attendo Care, för Malmö kommuns räkning, startar transitboende inom Vellinge kommuns gränser. Vi har ju tydligt tagit ställning i denna fråga.

Flyktingfrågan är en känslig fråga som tyvärr inte kan diskuteras på ett konstruktivt sätt. Jag ser det som ett problem i dagens samhälle. Det här skapar fördomar vilket leder till konflikt istället för lösning. Ämnet är så laddat och det känns ibland fult att diskutera de problem som faktiskt finns idag.

Vellinge svartmålas ofta i massmedia. Men vi är inte den enda kommun som låtit bli att teckna avtal med migrationsverket angående mottagning av ensamkommande flyktingbarn. 1/3 av Sveriges kommuner har idag tecknat avtal - det innebär att cirka 200 kommuner inte har gjort det.

Jag tar starkt avstånd från en del av de uttalanden som gjordes på mötet i Hököpinge igår. Det var en hätsk och mycket obehaglig stämning. Jag har definitivt inget emot invandrare och jag är absolut inte främlingsfientlig. Givetvis ska Sverige ta sitt ansvar. Jag önskar dock att man lyfter upp den här frågan på en internationell nivå och ser den ur ett EU-perspektiv där alla länder behandlar flyktingfrågan på ett likartat sätt. Svensk flyktingpolitik behöver ses över - det tror jag många håller med mig om...

Allt för denna gång.

Må väl i höstrusket.

Kommentarer

Vänligen notera att var och en som skriver kommentarer på vellinge.se själv ansvarar för sina inlägg och att dessa följer svensk lag.

Innehållet i kommentarer omfattas inte av Vellinge kommuns utgivningsbevis.

  1. Hej Carina! Jag kan hålla med om att flyktingmottagningen inte borde vara ett kommunalt ansvar. Orsaken till att jag tycker det är inte att Vellinge och cirka 200 andra kommuner ska få sticka huvudet i sanden, utan för att Vellinge och cirka 200 andra kommuner borde vara med och hjälpa till i en humanitär katastrof, vilket det är när människor tvingas fly från sin hembygd. Personligen tycker jag det är olämpligt att placera ensamma barn som har flytt från traumatiska förhållanden i den fientliga miljö som Vellinge utgör, i stället borde en straffskatt utmätas på invånarna i kommunen för att bekosta ett lämpligare boende någonstans där de kan känna sig trygga.
  2. Skrivet 12 november 2009 av Torsten Andersson
    Så här skriver Tobias Billström i ett debattinlägg i Aftonbladet. "Sedan 2006 har kommunerna ansvaret för mottagandet. Riksdagen var enig om att kommunerna är bäst lämpade att ansvara för mottagandet av barnen medan staten skulle svara för prövningen. Denna uppfattning delades också av ett stort antal frivilligorganisationer samt Kommun- och Landstingsförbundet. Mottagande av ensamkommande barn i Sverige är alltså en kommunal angelägenhet vare sig Vellinge vill det eller inte. Sedan dess har dessutom regeringen höjt ersättningarna till kommunerna och de får i dag full kostnadstäckning för mottagandet. " Det är alltså ett direkt felaktigt påstående att kommunen kan välja! Det är tvärtom kommunen plikt att ta emot dessa barn! För mig ser det ut som om Vellinges moderater är mer Sverigedemokrater än moderater!
  3. Skrivet 12 november 2009 av Thomas Fahlander
    Som många påpekat så kommer inte Sverigedemokraterna att få en enda röst röst i Vellinge. De har ju Moderaterna. Det är långt ifrån glädjande att det kommer ensamma flyktingbarn till Sverige. Vi måste dock dela den börda som det innebär att ta emot dem. Vellinge är en av Sveriges rikaste kommuner och girigaste och minst solidariska. Skäms.
  4. Skrivet 12 november 2009 av Persson
    Det handlar om barn som har flytt, tänker bara på mitt eget barn om han tvingas fly från sitt land, skulle då gärna att han fick en chans... Skäms faktiskt att säga att jag bor i Vellinge Kommun!
  5. Skrivet 12 november 2009 av Dante Pellegri
    Men snälla Carina...vi VET att du är en stor rasist, varför vågar du inte stå för vad du är ?
  6. Skrivet 12 november 2009 av Jenny Johnson
    Jag blir så ledsen och upprörd när jag läser eran inställning till denna fråga och jag kan ärligt säga att jag skäms att bo i Vellinge kommun ( inom vilken jag också är uppvuxen)Vi har alla ett solidariskt ansvar för att hjälpa dessa människor och barn. SKÄMS på er!!och fegast av allt är att gömma sig bakom floskler om statligt ansvar, EU ansvar etc. Det är inte gangsterungar från Rosengård som ska flytta hit det är barn som behöver hjälp.
  7. Skrivet 12 november 2009 av Peter M
    Snälla Carina, det väcker ett visst löje när du envist hävdar att du inte är rasist när du i dagarna knappt gör annat än ventilerar din unkna människosyn i olika sammanhang. I dagens Sydsvenskan hävdar du att de ensamkommande flyktingbarnen inte är barn eftersom de är mellan 15 och 17 år gamla! I Sverige är man enligt lag barn till dess att man fyller 18 år. Allt annat skulle stå i strid med FNs barnkonvention. Det borde väl du som politiker känna till! Eller? Även jag skäms över att vara Vellingebo. Finns det inte ett uns av medmänsklighet i dig Carina? Tänk om det var ditt barn som var på flykt, skulle du i så fall vilja att han blev bemött med samma hat och inskränkthet som du och dina partivänner visar gentemot barnen som är på väg till Hököpinge? Jag hoppas att kommuninvånarna tar sitt förnuft till fånga i nästa val och röstar bort dig och de andra brunskjortorna!
  8. Jag ser överhuvudtaget inga argument i din text till varför Vellinge väljer att inte ta emot flyktingar och inte ens när det handlar om barn! Flyktingpolitiken kan diskuteras, men det är inte det som frågan handlar om här. Den här frågan handlar om vilka kommuner som ska ta hand om de flyktingar som vi faktiskt tar emot med dagens politik. Varför kan inte Vellinge vara med och ta emot dessa? Vellinge är en en kommun som har det gott ställt och rimligen har ni alla möjligheter att hjälpa till, om ni vill! Enda anledningen jag kan se till att inte göra det är snålhet - och rasistiska fördomar. "Svensk flyktingpolitik behöver ses över - det tror jag många håller med mig om..." Jag undrar vad punkterna på slutet betyder. Det verkar som om du inte vågar säga vad du verkligen menar? Kopplat till den här situationen menar du alltså att Sverige ska skicka tillbaka ensamma barn?
  9. Skrivet 12 november 2009 av Jacob
    Är Vellinge en så kallad "parasitkommun"? Parasit: "en organism som lever vidhäftad vid en annan organism (Malmö-regionen) och tar sin näring ifrån denna (skatteintäkter från den rika delen av Malmö-regionens befolkning)."
  10. Skrivet 12 november 2009 av KÖ
    Kan du ge ett motiv till att Vellinge, en av Sveriges rikaste kommuner, inte ska vara med och ta ansvar för ensamkommande flyktingbarn? Att det finns fler kommuner som är osolidariska är faktiskt inget skäl. Med tanke på att ni inte heller tar emot andra grupper av flyktingar kan ni inte heller skylla på att bördan på just er blir för stor. Så var klämmer skon egentligen?
  11. Skrivet 12 november 2009 av Mikael
    Vad som inte omnämns i den här debatten är att 5 av 8 barn som kommer som "ensambarn" i själva verket är så kallande ankar-barn, som har en familj någonstans i världen, som ger sig tillkänna först när barnet ifråga får asyl, och det är fritt fram att "förena" sig med sina nära och kära, och de släktingarna får INTE kommunen 60.000 i månaden för, utan dem får man betala själv. Varför tar inte alla "förståsigpåare" emot varsitt stackars barn i sitt eget hem istället för att tycka att det är för jävligt att inte Vellingeborna vill ha dem, det är väl klart som fan att det ska vara en valmöjlighet om man vill ta emot flyktingar eller ej, det är fortfarande en demokrati, och om Vellige unisont bestämt att de inte vill, så ska man väl inte tvinga dem? Om inte majoriteten av Sveriges kommuner vill ta emot flyktingar, så vill inte majoriteten av SVERIGE ta emot dem, så varför tjafsa, stäng dörren och låt oss ta hand om vårt eget innan vi kan hjälpa alla andra.
  12. Skrivet 12 november 2009 av Saga
    "Givetvis ska Sverige ta sitt ansvar. " skriver du. Men är inte Sverige en del av Sverige och borde inte Vellinge därmed vara med och dela på detta ansvar? Carina Larsson - är det inte hög tid att du sätter dig ned och funderar lite över dina värderingar och din människosyn? Tycker du verkligen att anständiga människor beter sig så som du och dina partivänner har gjort när det gäller flyktingbarnen i Hököpinge? Eftersom det i det här fallet inte finns några ekonomiska argument att ta till (Malmö betalar) sticker rasismen fram sitt fula tryne när du lovar att göra allt för att stoppa transitboendet i Hököpinge! Tänk till lite nu. Det är inte för sent. Även du skulle kunna bli en anständig människa!
  13. Jag tycker att det märkliga ligger i att Ljungman har uttalat sig om behov av nationellt ansvarstagande som om nationen är något helt annat än det totala antalet enskilda kommuner. Det känns som att Vellingemoderater menar att nationen ska ta ansvar utom de rika moderatledda kommunerna för de är för fina för att låta barn med traumatiska erfarenheter komma till dem. Ändå står på Vellinge kommuns hemsida "Välkommen till Vellinge". Jag undrar vilka som är välkomna till Vellinge, kanske "fina människor" bara? Moderater? Rika? Det handlar om utsållning och främlingsfientlighet som tydligt tar sig i uttryck när Ljungman talar om "en strid ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika". Vad är det om det inte är främlingsfientlighet? Samtidigt vill jag tacka och uppskatta det några modiga ungdomar visat genom en banderoll med texten: "Vellinge moderat, när tog du hand om din kamrat?" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6107641.ab?sms_ss=facebook
  14. Skrivet 12 november 2009 av Joakim
    Tack för att ni visar vad de nya moderaterna egentligen står för. Utan er hjälp hade det varit mycket svårare för svenska folket att se hur främlingsfientligt de nya moderaterna är. PS. jag tycker inte att du ska vara rädd för att ta ett steg till. Erkänn även för dig själv att du är främlingsfientlig. Ert agerande har ju redan avslöjat detta för alla oss andra. DS
  15. Skrivet 12 november 2009 av Birgitta Andersson
    Hej på Dig Joakim. Nu ska Du också tänka Dig för lite. ÖVRIGA MODERATER i landet, de som uttalat sig i denna frågan på många håll och som verkligen vill ta emot barn är de RIKTIGA MODERATERNA. De som anser att alla kommuner ska ta sitt ansvar, vilket påpekades av Billström osv. Sossar har gåttt över till SD men det kan inte majoriteten sossar hjälpa eller beskyllas för. Jo, man skäms då man hör s.k. vuxna människor bete sig på detta skamliga sätt.....men dom har väl inte mer vett än så, kan jag tänka mig. Nu ser det väldigt illa ut i några kommner i landet, så det är verkligen dags för de övriga att ta på sig en del av ansvaret också. Mvh/Moderat med hjärtat på rätt plats
  16. Hej Carina! Jag har inte på något sätt följt allt som sagts eller gjorts i denna fråga. Säkert har jag missat en del. Dock, så tycker jag att det är dags att flyktingpolitiken får sig en rejäl skärskådning. Inte dess omfattning, men kvaliteten i mottagnadet och det ansvar som vi faktiskt tar för dem som kommer hit. Migrationsverket är i sig en myndighet som borde rivas och ersättas med ngt nytt, utan den unkna och faktiskt rasistiska kultur som emellanåt råder där. Det är också dags att vi får klart för oss att ansvar och solidaritet är någonting som man själv tar på sig. Det är intenting som någon kan lägga på andra (annat än chefer och föräldrar då, vad gäller ansvar). Jag tror att det vore fördelaktigt för Vellinge att ta emot flyktingar, men jag förstår om man inte vill ge sig in i det system som idag är en förutsättning. Men kanske gick det att lösa på annat sätt? Jag tycker också att det vore intressant om media tittade lite på Malmös syn på kommunallagen och kommunalt ansvar, i relation till att lägga ut kommunal verksamhet i andra kommuner och därmed avhända sig det juridiska ansvaret. Mycket fult gjort. Det är en komplicerad fråga, men jag tror uppriktigt sagt ingenting blir bättre av att vi skriker rasist tills vi blir blå - inte ens om den vi skriker på faktiskt är det. Tja, vad jag försöker säga är väl att har du gott uppsåt så hoppas jag att du lyckas göra något konstruktivt av det här. För stämningen från media och allmänhet är obehagligt konformistisk och nyanslös.
  17. Skrivet 12 november 2009 av abubasim
    http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2782&Artikel=3231307 *fniss*
  18. Skrivet 12 november 2009 av Niclas Jonasson
    Att man kommer från Ljunghusen (Vellinge kommun) är inget man stoltserar med för tillfället. Har alltid röstat på moderaterna men vid nästa val är det dags att tänka större, vikten av etik och moral skall väga tyngre än skatter och förfalskad trygghet. Dags att vi öppnar upp kommunen mot omvärlden.
  19. Skrivet 12 november 2009 av Peter M
    BIRGITTA ANDERSSON - Det är svårt att ta ditt inlägg om RIKTIGA MODERATER på allvar så länge mörkermannen från Vellinge, Lars-Ingvar Ljungman, har kvar den position han har i partiet. Han är inte bara kommunalråd i Vellinge utan han är även förbundsordförande för Skånemoderaterna, sitter i regionfullmäktige och sist men inte minst så är han ordförande i moderaternas nationella valberedning! Varför, om han och hans människosyn inte accepteras inom partiet i stort? Nej du, det kanske är dags för er att städa lite i de egna leden om ni inte vill att alla ska dras över en kam.
  20. Skrivet 12 november 2009 av Majje Lindohf
    Varför vill inte Vellinge kommun hjälpa till och ta hand om flyktingar, människor som flyr ifrån krig och politiska svårigheter? Beror det på att Sverige inte var inblandade i något krig i över 200 år, de flesta börjar att tro att Sverige inte kommer att hamna i samma läge någonsin igen? Lilla Carina, om du inte var född i Sverige i en mellanklass familj och växte upp i ett lugnt vila område? Om du var en liten tjej i Tajikstan, hela ditt liv är präglad av krig och blod, kanske pga post Sovjet problem eller etiska konflikter, vad hade du fått för reaktion, angående flyktingsläger? Du är kanske inte rasist, men du har definitivt ingen känsla och empati!
  21. Skrivet 12 november 2009 av Suat
    Hej, Jag bor långt ifrån Vellinge (tack och lov) och jag är en invandrare med svart hår bruna ögon ( den farligaste typen). Jag jobbar för en organisation som jobbar med frågar som rör integration och mänskliga rättigheter,,, Jag tycker inte att barnen eller vuxna invandrare ska placeras i Vellinge Kommun inte heller närheten av Vellinge Kommun. Även om de slipper bli attackerad av "Svenskar" där, kan det ändå bli mycket traumatisk för de att bemötas med hatfulla beteendet. Däremot skulle jag gärna göra en studiebesök till Vellinge med mina medarbetare, klart ringer vi polisen först och meddelar det i förväg. Det skulle bli lärorikt för många att se Vellinge för att det är unik när man inte har byggt en tidsmaskin som kan ta oss tillbaka till 1940.
  22. Skrivet 12 november 2009 av Henry
    Det här handlar om barn, alls vår gemensamma framtid. Hur kan ni med gott samvete vända barn ryggen? Uppenbarligen ligger tredje rikets sista utposter i Skåne.
  23. Skrivet 12 november 2009 av Dagmar
    Hej, Det är bara att hoppas att urbaniseringen går riktigt hårt åt Vellinge och ni snart upphör att existera. Detta är verkligheten, vi bor i en värld där människor tvingas fly. Ni tjurar och orerar för att några barn ska få en fristad hos er. Skäms!!
  24. Skrivet 12 november 2009 av Joakim
    Svar till Birgitta Andersson post 15: Jämförelsen med FÖRE DETTA sossar som hoppat av förstår jag inte. Moderaterna i Vellinge är främlingsfientliga och dom är fortfarande moderater, en av dom är såvitt jag förstår även ordförande i Skåne och representerar därmed alla skånska moderater. Är detta inte moderat politik så släng ut dom ur partiet. mvh Joakim
  25. Skrivet 12 november 2009 av Thomas Fahlander
    Det är värt att det är många Vellingebor som reagerat på kommunledningens ociviliserade uppträdande. Heder åt er Vellingebor. Resten av Sverige betraktar det som händer nu.
  26. Skrivet 12 november 2009 av Björn Johnson
    Sverige ska ta sitt ansvar - men inte Vellinge. Det är en skriande brist på konsekvens mellan moderaternas invandringspolitik på statlig och kommunal nivå. Fast solidariteten gäller kanske inte för moderatstyrda kommuner? Nej just det, ni hade ju inga lägenheter som passar! Jag glömde det! Ett svepskäl känns lätt igen som ett svepskäl, Carina. Vellinge kommun har än en gång profilerat sig på ett bedrövligt sätt. Sjöbo på 80-talet, Vellinge idag. Du är vår tids Sven-Olle Olsson, Carina. Känns det bra?
  27. Skrivet 12 november 2009 av Ingrid
    Alla ska hjälpas åt, i vått och torrt. Det är inte en lätt uppgift att ta hand om ensamkommande flyktingbarn, det är inte lätt att ta hand om människor som har det svårt i några lägen - men det är självklart att man ställer upp för människor i nöd. Är det inte?
  28. Skrivet 12 november 2009 av Daniel
    Carina. Du skriver ovan att Sverige ska ta sitt ansvar, men av allt att bedöma menar du att Vellinge ska undantas från detta ansvar. Vidare skriver du att du inte har något emot invandrare och att du inte är främlingsfientlig. Detta samtidigt som du gör följande uttalande i Sydsvenskan: På vilket sätt är det fel på ersättningssystemet? - Vi tycker inte att det ersätter de kostnader man får. Det är här en större fråga. Det handlar också om anhöriginvandring. Ni är rädda att om ni tar emot barnen, kommer deras föräldrar också? - Anhöriginvandringen är en stor del av invandringen i Sverige. Det är även oroande att läsa Lars-Ingvar Ljungmans uttalande i Aftonbladet: Ni vill inte ha några flyktingar i Vellinge kommun? - Vi har inte skrivit några avtal med Migrationsverket. Så de ensamma flyktingbarnen är inte heller välkomna? - Vi vill inte ha hit dem, säger han.
  29. Skrivet 12 november 2009 av Tobias
    Vellinge skulle kunna bli ett föredömme för andra kommuner. Ett gott exempel på hur integrering borde fungera. Ni har alla möjligheter, så ta chansen. Det är inte för sent att rädda ert rykte.
  30. Skrivet 12 november 2009 av Johan von Reis
    Roligt att läsa en kommentar om utifall man vill ta emot flyktingar så kan man ta hem de till sina hem. Är det inte lite det som är poängen? Tar inte vi alla in flyktingar i våra "hem", kanske inte rent bokstavligt och innan våra fyra väggar men in i våra "hem" så som "våra" städer, byar med mera? Kan vi inte vända på det hela eftersom merparten i vårat land är solidariska och bryr oss om våra medmänniskor runt om i världen som är allas våra hem och faktiskt be dessa få inskränkta människorna att flytta härifrån om det inte passar dem? Det verkar ju som att dessa människor tror att dessa flyktingar är här frivilligt, att de själva lämnat sina föräldrar, mor- och farföräldrar, syskon och alla deras vänner för att ta sig till paradiset på jorden, Vellinge. Angående Carina Larssons blogginlägg så har jag inte mycket mer att säga än att det är komiskt hur hon skyller ifrån sig hela frågan med att Vellinge faktiskt har sagt att de inte tänker ta emot några flyktingar innan. Tänk om vi hade kunnat få detta uttalande av vår statsminister: "Ok Vellinge, förlåt vårat misstag att vi trodde att vi kunde dela på ansvaret, det är självklart att ni ska få leva i eran bubbla och låta fördomar växa sig än starka, lev ni på eran kommunalskatt och mys med varandra, bara ni inte tar er utanför Vellinges gränser och begär att få ta del av något utanför, ej heller få ta del av vår statliga tv, radio eller någon sorts infrastruktur, för vår del kan vi tänka oss att sudda bort er från kartan så ingen skulle råka få för sig att komma till er stad. Så grattis Vellinge, ni sköter er själva och vi andra sköter vårt i harmoni med alla våra medmänniskor för om några generationer så kommer ni inte finnas kvar oavsett vad på grund av genetiska mutationer."
  31. Skrivet 12 november 2009 av Anders N
    Det finns många sätt att analysera Vellingemoderaterna (och den del av nya moderaterna som de representerar). Det är förståeligt att många får intrycket av att det grasserar xenofobi och rasism där. Men även om det inte skulle vara detta - utan bara en utvecklad och cynisk kommunal egoism så är det patetiskt. Läs vad som står om Vellinges arbetsmarknad - kommunen skulle inte klara sig många dagar om inte människor lämnade Vellinge för att bla åka till Malmö och arbeta - HÄLFTEN AV ALLA JOBB SOM VELLINGEBOR INNEHAR LIGGER UTANFÖR VELLINGE. Jmf detta med ramaskriet vad gäller 30 ensamkommande flyktingbarn på transitboende. JAG VET INTE OM DET ÄR RASISM/FRÄMLINGSFIENTLIGHET eller EN AV DE GRÖVSTA FORMERNA FÖR PATETISK/SNÅL EGOISM AV MODERATER SOM HAR EN LÅGSKATTEKOMMUN BASERAD PÅ MALMÖS ARBETSMARKNAD
  32. Skrivet 12 november 2009 av August Lindmark
    Finns det inte ngt härligt ironiskt i det här? Att Vellinge i äkta alliansanda privatiserat ett boende så att ni nu inte kan säga nej när Malmö köper platser för invandrarbarn. Mindre härligt är att ni vara beredda att omtolka världsamfundets definition av vad som är ett barn. Jag har på flera ställen idag sett försök till nyspråk i stil med "unga män". Obehagligt men talande att när förnuftets argument sviker tvingas man hänfalla åt ordförvrängning. Sen vore det fint att höra dig vad ett spädbarn som föds i Vellinge har uträttat i sitt liv för att förtjäna den plats i kommunen som ni förvägrar andra?
  33. Skrivet 12 november 2009 av Jeanette
    Jag skulle som Vellingebo vilja ställa mig ett hörn och skämmas. Men det gör ju ingen nytta. Det måste väl finnas tillräckligt många Vellingebor med hjärna och hjärta utanför kommunhuset så att vi kan manifestera vårt missnöje och hjälpas åt med att ta bort rasisterna därifrån till nästa val?
  34. Skrivet 12 november 2009 av Lotta
    Ibland måste man fundera över vilka kompisar man vill ha. Du kan framhålla hur många gånger som helst att du inte är någon rasist, men rasisterna uppfattar sannerligen dig som en vän och företrädare. Den dagen en flykting misshandlas i Hököpinge sker det av en person som menar sig ha ditt tysta samtycke. Det kommer du att bli tvungen att stå till svars för.
  35. Skrivet 12 november 2009 av Jonathan Lagnebjörk
    Jag tycker att det är sorgligt att ett land som Sverige som faktiskt ligger på sjunde plats i världen när det gäller mänsklig utveckling väljer att vägra barn deras mänskliga rättigheter. Att inte ge dem asyl och boende bryter mot Artikel 1, Artikel 3, Artikel 14, Artikel 25, Artikel 28 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna antagligen fler. Dessutom så åläggs inte Vellinge kommun någon kostnad för dessa barn och då kan man fråga vart problemet är? Är det snikenhet? Beror det på en syn att vi svenskar är mer värda eller rent utav en rädsla för människor från andra kulturer? Vilken anledningen än är så är den alltför liten för att dessa utsatta barn inte ska få sina behov och mänskliga rättugheter tillgodosedda. MVH Jonathan Lagnebjörk Jag skulle gärna få mitt inlägg besvarat på mitt mail...
  36. Skrivet 12 november 2009 av Christian
    Jag ser en unik möjlighet här, Vellinge vill inte ha med omvärlden att göra, och världen vill inte ha med Vellinge att göra. Gräv upp alla vägar till Vellinge och sätt upp en mur runt hela Nazi-kommunen så blir alla nöjda. Vellinge får bli helt självförsörjande och slipper då också hjälpa någon annan.
  37. Skrivet 12 november 2009 av Jens Lempke
    "Vellinge svartmålas ofta i massmedia. Men vi är inte den enda kommun som låtit bli att teckna avtal med migrationsverket angående mottagning av ensamkommande flyktingbarn" Carina: Att uttrycka sig så, att skydda sina egna handlingar genom att hänvisa till att även andra kommuner beter sig på ett ickehumanitärt sätt, är i mina ögon barnsligt och visar på bristande engagemang som politiker. Det är som om en fotbollsklubb skulle tycka det var ok att dess supportrar misshandlar folk för att andra supporterklubbar gör det. DU/NI har aldrig funderat på att föregå med gott exempel? Dock håller jag med om att ni får stå emot extra mycket blåsväder i o m att Vellinge är känt som en kommun med ovanligt många höginkomstinvånare. Detta borde kanske vara oväsentligt. Gör något åt Skåne´s skamfilade rykte vad gäller migration. Efter affärerna på 80/90-talet i Sjöbo, Klippan och andra orter har ni en lysande möjlighet att föregå med gott exempel. MVH och lycka till med er medmänskliga utveckling i Vellinge.
  38. Skrivet 12 november 2009 av Johan Persson, Malmö
    Jag tycker att ni beter er under all kritik. Ni kommer in till vår stad och har de finaste jobben, ni kör på vägar som betalats med allmänna medel, ni går till sjukhus som bekostas med gemensamma skatter... samtidigt som ni isolerar i er lilla idyllkommun och vägrar axla gemensamma ansvar. Och sen har ni mage att klaga på att vår stad betalar för att TA HAND OM BARN som behöver AKUT HJÄLP. Hur har ni mage att bete er så? Om ni så gärna vill leva utanför samhället så gör det - men kom då inte inn till Malmö för att jobba, för vi behöver inte sånna som er här. Ni har gjort ert val.
  39. Jag håller med i allt som Johan Persson skriver. Ni i Vellinge nyttjar mer än gärna det som vanliga skattebetalare betalat, men klagar när ni behöver SE på "problem" som även betalas gemensamt (dock inte av er). Min lösning: Jag stödjer fullhjärtat att svenska staten använder mina skattepengar till att bygga en hög mur runt Vellinge, utan in/utgångar. Självklart har jag dock förståelse för Vellingebornas lokala kultur! Därför motsätter jag mig att vi ska kasta in mat över muren. Jag tycker helt enkelt att man kan tillåta Vellingeborna att fortsätta leva som de gjort hittils, dvs på andra människor.
  40. Skrivet 12 november 2009 av Jonas
    Instämmer att en straffskatt hade varit en lämplig lösning för kommuner som inte vill ta sitt ansvar. Vill man inte ta emot invandrare/flyktingar så kan man köpa sig fri.
  41. Skrivet 12 november 2009 av Emma
    Hoppas det känns bra, Carina. Du har nu gått ut i massmedia och talat om för alla att du har inte har ett hjärta i kroppen och helt och hållet saknar empati. Jag säger som flera andra redan har sagt; om dina barn hade råkat illa ut och blivit ensamma kvar, skulle du då inte vilja att någon hjälpte dem? Eller du hade godtagit några lama ursäkter om ekonomi och "alla andra gör ju..."? Kan du stå för det och ärligt säga att du inte bryr dig om vad som händer med dina barn om något ofattbart skulle hända så säger jag bara: grattis, du är ännu kallare än vi trodde. Om du inte kan stå för dina åsikter så är du både kallhamrad (man ÄR kallhamrad om man nekar nödställda barn ett vandrarhemsrum i Hököpinge) och riktigt dum (att fäkta med åsikter man inte ens själv förstår vad de innebär är inte särskilt intelligent.) Nej Carina, var ett föredöme för de andra kommunalhöjdarna i Velline; öppna hjärtat och kommunen för de här barnen. Det är inte för sent att bli en medmänniska.
  42. Skrivet 12 november 2009 av Richard
    Skämmes!
  43. Äckliga parasiter är vad ni är! Hoppas skanör sjunker i havet, då ska vi vägra ta emot er!
  44. Skrivet 12 november 2009 av B F
    Det är symptomatiskt att en av de rikaste kommunerna i landet vägrar ta sin del av det medmänskliga ansvar vi borde dela på. Detta är inte ens en kostnad för er då ni får ersättning på 60.000 kr i månaen. Per barn. Argument om att barnens skolgång skulle vara en utgift håller inte heller, då barn på transitboende inte går i skolan, de får först gå när de får sin placering. Alltså är det inte ekonomiska skäl som gör att ni vägrar, och även om det hade varit det så är det knappast ett moraliskt hållbart argument då t ex Södertälje tar emot många flyktingbarn och är en fattigare kommun än ni. Så vad är ert verkliga argument för attt vägra hjälpa dessa barn, för att inte vilja ha dem i er kommun? Man kan ju bara gissa,men jag är gammal nog att minnas Sjöbo-Olle och det är väl där svaret ligger, även om ni kommunalpolitiker är smarta nog att inte säga sånt rakt ut. Det behövs inte när innevånarna i kommunen, era väljare, talar klarspråk i flera intervjuer. Det handlar om främlingsfientlighet helt enkelt. Inte den brunskjortade varianten eller den renrakade. Men den välmående, småsinta sorten. Den som kommer från de som har det ganska bra ställt och inte vill få sin status naggad i kanten av fattiga, utsatta, utomnordiska barn. Ni kanske tycker det är ogint av mej att göra det här till en fråga om pengar, om status och, ja, om klass. Men jag är uppväxt på Lidingö under åttiotalet och jag minns motståndet på den rika ön när ett flyktingboende planerades där. Jag vet hur er sort tänker, jag har sett det på nära håll.
  45. Skrivet 12 november 2009 av Sandra
    Några frågor till Carina Larsson: 1. Varför skulle Vellinge INTE ta emot ensamkommande flyktingbarn ... 2. ... om inte därför att du och Lars-Ingvar Ljungman är rasister? 3. Varför kan du inte stå för att du är främlingsfientlig? 4. Har du några barn ... 5. ... och hur skulle du vilja att de blev bemötta om det var krig här och du skickade i väg dem för deras egen säkerhets skull? 6. Anser du att Vellinge är en del av Sverige? 7. Och i så fall, så ska väl kommunen ta del av statens ansvar? Eller? Jag tycker inte att flyktingbarnen borde bo i Vellinge. Inte förrän man rensat ut dig, Ljungman och alla de Hököpingebor som säger att "Nej här vill vi inte ha dem", och saker i den stilen i alla fall. De har gått igenom så mycket redan. Så snälla Attendo Care, hitta en bättre plats åt stackarna. Tvinga inte de stackars barnen att träffa rasistiska Vellingebor också. I och för sig ska man väl visa Vellinge att "Hallå, ni är också en del av Sverige! Hjälp till!", men jag tycker oerhört synd om de pojkar (som flytt från krig) som ska tvingas bo i Vellinge. Jag har hört att Vellinge inte tar emot flyktingar "på grund av ekonomin". Struntprat! 1. Vad är då problemet nu? Malmö stad och Attendo Care står ju för kostnaderna! 2. Sedan NÄR är pengar viktigare än människoliv? Slutsats: Carina Larsson, du är en rasist, och därför vill du inte ha ensamma flyktingbarn i Vellinge. Troligtvis är det därför du värderar pengar högre än människoliv. Du anser inte att alla människor är lika mycket värda. Och sluta hävda att du inte är rasist. Bara för att vi bor i Vellinge är vi inte HELT dumma.
  46. Skrivet 12 november 2009 av Jonas P
    Hurra för Attendo Care! Hurra för Vellingebor som säger ifrån när deras politiker visar upp sina åsikter: Vellingebor är mer värda än flyktingbarn.
  47. Skrivet 12 november 2009 av Eyvind Björklid
    Detta är hur du kommer bli ihågkommen. Detta är ditt avtryck i denna världen. Sent skall den glömmas som stänger dörren för de barn som har det svårast. Må Gud ha förbarmande över din själ, Carina Larsson och att du visar ånger den dagen du summerar ditt jordeliv.
  48. Trodde aldrig jag skulle hoppas på det men en natoledd invasion av Vellinge vore på sin plats.
  49. Skrivet 12 november 2009 av Alexandra
    Jag som försöker lära min son på sju år att man ska respektera och hjälpa andra människor oavsett om man är svart, gul, blå, vit osv. och när det nu gäller flyktingbarn/ungdomar skrämande att man vänder ryggen till. Inte konstigt att invandrare tror att alla svenskar är rasister när det är deras första intryck när dom kommer
  50. Hur skulle du själv vilja att dina egna barn blev emottagna om det skedde en katastrof i Sverige och dom föräldralösa tvingades fly? Alla barn är lika mycket värda! Vilken värld vill du ha egentligen? Är du stolt över den värld du är med och skapar?
  51. Skrivet 12 november 2009 av Johan Persson
    Det finns inga rimliga skäl att neka ensamkommande flyktingbarn en plats i en av de rikaste kommunerna i ett av världens rikaste länder. De enda skälet är nedrig inskränkt rasism.
  52. # "Skrivet 12 november 2009 av Mikael" jaså du tycker det är klart som fan i en demokrati att man ska få välja om man vill hjälpa utsatta ensamkommande barn?! Det följer inte dom mänskliga rättigheterna. Jag tror du skulle vara jävligt tacksam om dina egna barn fick komma in i ett annat land om det skedde en stor katastrof i Sverige. "i sina egna hem" det handlar ju för fan inte om att alla i Vellinge ska ha barn i sina egna hem, det handlar om en FÖRLÄGGNING. Fattar inte hur du kan låta så äcklad när du pratar om barn. Min farfar på 90talet var i lite samma situation. I hans område i Jönköping skulle det byggas en flyktingförläggning och garnnarna var så upprörda över det "varför här?" Då startade Farfar istället en positiv rörelse av faddrar, han blev helt enkelt "fadder" för flera nykomna familjer och andra i området kunde bli faddrar. Det var jättetrevligt!! Jag fick nästan som nya små kusiner från Chile, och dom barnen fick nästan en extra farfar eftersom deras egen var kvar i Chile. Mer sånt i Sverige <3 Då kanske det skulle bli en bättre värld att leva i.
  53. Skrivet 12 november 2009 av Malin
    Jag tycker att det är hemskt sorgligt att se att er politik har lett till en fördummande inskränkthet där många av era medborgare verkar ha glömt att de är en del av mänskligheten.
  54. Skrivet 12 november 2009 av Christina B Andersson
    Så fruktansvärt lågt att försöka flytta frågan till internationell nivå. Självklart arbetar man med frågan även på nationell, och internationell nivå men det fråntar inte den lokala makten något ansvar när man kan välja att agera. Ni har flyktingbarn som behöver stöd mitt framför näsan på er men ni väljer att titta bort. FY!! är inte det främlingsfientligt så vet inte jag. Det är handlingen som räknas sedan kan du bortförklara bäst du vill. Riktigt riktigt uselt.
  55. Skrivet 12 november 2009 av Erik A
    Sällar mig i ledet av upprörda och besvikna Skåningar som tvingas bevittna detta sorgliga spektakel av trångsynthet och främlingsfientlighet. Malmö kommun hyr plats på ett privat vårdboende som råkar ligga i Vellinge. Hade varit roligare det lilla samhället Hököpinge snabbkallade ihop ett möte där man engagerade sig med gemensamma krafter i hur man skulle kunna ta emot dessa (med all säkerhet) utsatta barn/ungdomar och få dem känna sig välkomna. Koka blåbärssopppa, skapa fadderfamiljssystem på frivillig basis, visa film på förskolan på kvällarna... Himlen (och tyvärr bristen på empatin) sätter gränserna. Suck...
  56. Skrivet 12 november 2009 av stefan
    Vellinge kommun. Att ni inte skäms. Att inte ta sitt ansvar tyder bara på en sak. Ni ska inte kalla er moderater, för det är ni INTE. Ni är vad man kallar Sverige Demokrater. tyvärr är det så att det är 2009 och inte 1940. Så vakna vellinge. Vill ni inte bli kallad nazikommun, byt åsikt
  57. Skrivet 12 november 2009 av Alfen i Vellinge
    Det jag retar mig på är att man kallar de för "flyktingbarn". Va då barn!!! Det är ju ungdomar som är mellan 15 -17 år gamla. När jag hör ordet BARN så tänker jag på sådana som är upp till 12-13 år gamla. För övrigt inga kommentarer...säger bara HEJA VELLINGE....här är friheten större!!!!!
  58. Skrivet 12 november 2009 av Martin
    Alfen i Vellinge: Att du inte skäms! Är du så dum och obildad att du inte vet att man enligt lag är barn till dess att man fyllt 18 år? Vad du tänker på när du hör ordet barn är väl tämligen ointressant. Dina tankar verkar måttligt imponerande så de besparar vi oss gärna. Är friheten större i Vellinge? Knappast. Friheten att vara rasistisk, osmaklig, korkad och inhuman är förvisso större i Vellinge än på andra orter, men annars är det uselt med frihet. Förhoppningsvis finns det tillräckligt många kloka människor i kommunen för att, precis som Jeanette säger, rösta bort rasisterna från kommunhuset! Fram för maktskifte i Vellinge! Bort med nazimoderaterna från kommunhuset!
  59. Skrivet 12 november 2009 av Jocke
    Det är en sorg att du som politiker inte står mer raktyggad och ansvarstagande i en situation som denna. Världen är full av möjligheter att hjälpa andra som har det sämre. Vellinge med dig i spetsen är en skam i ert aktiva val att visa på motsatsen, det självcentrerade och egoistiska. Jag hoppas innerligt att både du och dina väljare synar er själva och kommer på bättre tankar. Det handlar i detta fall inte bara om människor som är så enormt mycket mer utsatta än någon i er kommun någonsin kommer att bli. Det. Handlar. Om. Barn. Tid för rannsakan, Vellinge.
  60. Skrivet 12 november 2009 av Leo
    Det bästa hade ju så klart varit om vi avgränsade Vellinge från resten av Skåne. Som ett straff för Vellinges parasitlika karaktär. Vägtullar hade varit en bra början. Vem vill ha Vellingebor bland oss vanligt folk liksom?
  61. Skrivet 12 november 2009 av Kaisa
    Vart tog empatin, genorositeten och gästfriheten vägen? Jag misstänker att det är egenskaper som du Carina uppskattar när du möter. Låt då otrygga, ensamma barn och ungdomar möta det hos er. Det ni vill att människor ska göra, ska ni göra mot dem... det är nog bara att kavla upp ärmarna för er i Vellinge, precis som i min hemkommun Kungsbacka. Lycka till!
  62. Skrivet 12 november 2009 av Mats Erikson
    Hej Carina! När jag noga läser vad du skriver så tror jag dig faktiskt när du skriver att du inte är rasist. Jag tror t.om att du innerst inne skäms när du dessa dagar ser dig själv i spegeln. Jag vet inte om du själv har barn, men jag tror att du skäms inför dem nu också. Och det är bra, för det borde du göra. Så nu är frågan hur rakryggad du vågar vara: stå upp för vanlig mänsklig anständighet eller fortsätta att svika dig själv genom att vika ner dig för rasisterna. Tyvärr har du hittills valt det sistnämnda, men det är ju inte för sent än.
  63. Skrivet 12 november 2009 av Daniel
    Vad är ni för människor som vägrar att hjälpa barn i nöd? Ibland kan man verkligen undra om inte hela SKåne är en enda stor fristad för nazister. Jag skäms över att vara svensk när jag tvingas ta del av sånt här vansinne.
  64. Skrivet 12 november 2009 av Rose
    Jag vet inte vad jag ska säga till dig Carina förutom skäms på dig! Måste ta tillfället i akt däremot och säga att det värmer att läsa era kommentarer som ni har skrivit till Carina! Tur att det finns männsikor som har en human människosyn.
  65. Skrivet 12 november 2009 av Anna Vikström,
    Det är synd att inte fler kommuner tar emot flyktingbarn. De uttalanden ni gör som politiska ledare skämmer dock ut Vellinge i hela Sverige.
  66. Skrivet 12 november 2009 av Mario
    Hej Carina! Bygg en mur runt Vellinge för vi som INTE bor där vill verkligen inte ha något med er att göra! Hoppas att du inte åker till MAS när dina barn behöver sjukvård för där finns MASSOR otäcka människor från andra länder som räddar liv hela dagarna...gör oss all en tjänst och stanna i Vellinge!
  67. Skrivet 12 november 2009 av Joakim N
    Vellinges argument att inte ta emot flyktingar har varit att det inte finns resurser i form av boende, utbildning och anläggningar mm. Nu har en privat organisation löst detta. Då borde det bara finnas några få argument kvar för att neka: Rasism och trångsynthet.
  68. Skrivet 12 november 2009 av Anna
    Du skrev: "...Men vi är inte den enda kommun som låtit bli att teckna avtal med migrationsverket angående mottagning av ensamkommande flyktingbarn. 1/3 av Sveriges kommuner har idag tecknat avtal - det innebär att cirka 200 kommuner inte har gjort det..." Detta är fel! Finns det 600 kommuner i Sverige??? Okunnighet verkar råda i er ynkliga kommun!
  69. Skrivet 12 november 2009 av Sven
    Ni moderater är för vidriga! Ni skickar svenska soldater till att kriga och döda i Afghanistan men ni vill inte ta emot ensamkommande flyktingbarn från samma land. Usch!
  70. Skrivet 12 november 2009 av Lisa
    Jag blir så glad av att läsa alla kommentarer från Vellinge-bor som tar avstånd från politikernas inhumana politik! Det ger mig hopp. Vilket stöd behöver ni från oss utanför Vellinge? Hur kan vi hjälpa er att stå starka och förändra Vellinges rykte som en egoistisk och i värsta fall också rasistisk kommun? Idag drunknar era röster tyvärr i hatet och rädslan från dem som vill hindra flytingbarnen från att få en fristad hos er.
  71. Skrivet 12 november 2009 av Xenia
    Det handlar om barn, det handlar om att vara humanist...tänk om det hände dig Carina Larsson! Jag mår så dåååligt, fy skäms, fyy!
  72. Skrivet 12 november 2009 av Barren Wuffet
    Ni i Vellinge är cancersvulst på samhällskroppen. Ni sitter på era feta arslen i Vellinge och exploaterar och suger ut Malmö. Inte ett jävla ruttet spänn ger ni tillbaka, bara roffar åt er. Ni är patetiska snåla jävla as och tillför inte någonting till samhället. Vi måste gör oss av med er.
  73. Skrivet 12 november 2009 av Petter Kallioinen
    Snuskig egoism! Otäck egoism! Ett reservat av snuskig, otäck, trångsynt egoism. Ni får skämmas!
  74. Skrivet 12 november 2009 av Kenta
    Så patetiskt när ni Vellingemoderater gnäller om att folk har fördomar mot er. Ni infriar ju dem till punkt och pricka gång på gång. Klart du är rasist ,du vågar bara inte stå för det.
  75. Skrivet 12 november 2009 av Marlene
    Sverige tjänar MASSVIS med pengar på att sälja vapen så att man kan kriga i dessa länder. Det här är konsekvenserna av det krig som pågår. Krigsdrabbade barn! Vi måste ta vårat ansvar. Skäms Carina! Pinsamt!
  76. Skrivet 12 november 2009 av Pwli
    Med förståelse för att det inte är alla i Vellinge kommuns åsikt att transitanläggningen för föräldralösa barn inte skall komma till stånd, vill jag ändå påpeka att jag tycker att det är vämjeligt att i Sverige 2009 finna de åsikter som Ni framför. Ta nu Ditt ansvar och avgå!
  77. Skrivet 12 november 2009 av Lisa M
    Jo, jag funderar över en sak. Detta handlar ju om ett privat företag (Attendo Care) som samarbetar med en företagare i Vellinge (som äger vandrarhemmet). Nu försöker Vellinge kommun på alla sätt stoppa denna affärsuppgörelse mellan två privata företag. Jag som trodde att frihet och större möjligheter för företagare var ledord i Vellinge kommun? Och ändå tycker ni att politiker ska lägga sig i och stoppa den här affären?
  78. Skrivet 13 november 2009 av Erik
    Din jävla överklasskärring, en dag ska vi skicka dig och dina äckliga partikamrater till arbetsläger.
  79. Skrivet 13 november 2009 av Markus
    Jag blir mörkrädd. De åsikter du framför Carina hör hemma inom extremhögern, hur du kan ha nåt en ledande position inom ett politisk legitimt parti är för mig en gåta. Förstår du inte att det är barn det handlar om??
  80. Skrivet 13 november 2009 av Äntligen
    Det är ju roligt att det svenska folket äntligen öppnat ögonen. Det tog sin tid, inte förens det handlar om barn värkar det svenska folket öppna sina hjärtan, smaka på empati och äntligen aktivt arbeta för att öppna gränserna. Förstår inte varför det är så viktigt att flyktingarna är barn. Som vuxen, är man skyldig till något brott eller ansvarig för sin livs situation när man flyr ett krigshärjat land? Har det verkligen någon betydelse om de är barn eller "unga män"? Har det någon betydelse om dom nu var 30 år gamla? Hur resonerar man när man anser att det har betydelse? Alla flyktingar lider, människor gräver inte upp sina rötter o flyttar iväg om inte dom är tillräckligt krisdrabbade. Och den dummaste ursäkten är att dom kommer hit för att få bidrag! Själv klart finns det bidragsparasiter, dom kan lika gärna vara svenskar, tro mig det är sant svenskar lever också på bidrag. Utlänningar så som svenskar vill ha mer än existens minimum och vill mer än gärna jobba för att få behålla sin stolthet. Svenskar är inte det ända folket med arbetsmoral! Så sluta hitta ursäkter för att hålla människor borta. Bara för att arbetskonkuransen i sverige kommer bli hårdare. Om en utlänning gör ditt jobb bättre, så förtjänar du inte det! Jag skiter i om du är svensk och jobbet är i sverige, du ska förtjäna ditt uppehälle presis som alla andra människor födda i denna värld!
  81. Jag håller med Lisa, jag blir väldigt glad av att se att det är många Vellingebor som tar avstånd från Vellingepolitikernas snåla och egoistiska attityd gentemot flyktingar och andra människor med rötter i andra länder. STÅ PÅ ER! Sätt igång nu och jobba för att få ett nytt politiskt styre i er kommun från och med valet 2010! Ställ upp i valet själva, se till att alla röstar och engagera er politiskt i diskussioner och kampanjer så att den sanna majoriteten av Vellingebor får komma till tals!
  82. Skrivet 13 november 2009 av Christer
    Tydligen en riktad attack från vänsterpacket.Men det var ju bara att vänta,Stå på er styrande i Vellinge.Ni vet att vi stöder er.
  83. Skrivet 13 november 2009 av Jacob
    Det här var det värsta jag sett. Alla jädra sossar, vänsterligister och AFA-pack sitter och spyr galla över någon som står upp emot storebror. Finns det ett val så måste man väl för helvete få välja också? Vill inte Vellinge ta emot några skäggiga ungar så ska man väl inte tvinga dem? Nej fy fan vad lågt och sitta där hemma på era jävla feta rövar och peka finger, man kan lätt räkna ihop tillräckligt med folk i den här bloggen som tycker att det är en själklarhet att ta ansvar för de här stackars barnen som kommer, och att ni tycker att det är en vinst att ta emot dem. men gör det själva då, ni får 60.000 av staten om ni själva huserar dem, då kan ni sluta jobba, sitta och diskutera vänstervridna ideer och lära era "nya" barn hur man biter den födande handen. Tvi säger jag.
  84. Skrivet 13 november 2009 av Kalle Eriksson
    Christer och Jacob - ni måste vara en del av det obildade extremhögerpacket som röstat fram Carina Larsson och de andra brunskjortorna här i kommunen. Att ni inte skäms över att ni finns till!
  85. Skrivet 13 november 2009 av Lars Person
    Jacob, I all välmening, jag tror att du har en alltför trångsynt världsbild. Jag bor själv i Höllviken och har en hel del vänner (vuxna med barn i varierande åldrar) som också bor här nere och som jag diskuterat den här frågan med de senaste dagarna. Samtliga av de jag pratat med är upprörda och förfärade över den bristande empati som visas av Carina Larsson och Lars-Ingvar Ljungman i den är frågan. Nu känner jag inte till mina vänners politiska hemhörighet i detalj men vågar mig påstå att ingen av dem är varken vänsterligist eller AFA-pack. Snarare skulle jag gissa att de liksom jag håller till någonstans inom det borgerliga blocket. Men du förstår Jacob, det går att vara moderat men ändå ha en sund och empatisk livsåskådning. Det går att vara moderat och ändå känna solidaritet gentemot barn/ungdomar/vuxna som befinner sig i kris och att man vill bjuda på det man har för att hjälpa dem. Det går att vara moderat men ändå inte vara rädd för det okända och nya som personer från andra kulturer för med sig. Tyvärr kallar sig Carina och Lars-Ingvar för moderater trots de rasistiska värderingar de som tydligt gett uttryck för i media de senaste dagarna. Men jag tror att många av de som bor i Vellinge iom detta nu insett att en röst på moderaterna i Vellinge kommun är likställigt med en röst på Sverige Demokraterna. Jag är övertygad om att många här i kommunen uppskattar det, men jag gör det inte. Nästa val röstar jag Moderat i riksdagsvalet men moderaterna i Vellinge kommer aldrig, så länge jag lever, få min röst. Det lovar jag!
  86. Skrivet 13 november 2009 av Joakim
    Fråga till Christer o Jacob, post 82 o 83: Så enligt er finns det inga inom alliansens partier som vill hjälpa och ta emot ensamkommande barn?
  87. Skrivet 13 november 2009 av Buster
    Stå på er Vellinge! Ni har ett brett stöd i Sverige, tro inget annat. Dessa högljudda intoleranta åsiktsfascister som är mest högljudda när de vill att Malmös kollaps även ska spilla över på en fungerande kommun som Vellinge är inget annat än just det, åsiktsfascister. Den som bör ränna gatlopp och granskas är istället Reepalu och hur han lyckats köra Malmö totalt i bott. Det är något att skrämmas av.
  88. Skrivet 13 november 2009 av Jacob
    Svar till Joakim. Jo, det finns det säkert, men det borde också vara ett val, som jag tidigare skrev, något otrevligare (ursäkta för det) så finns det ju massor av folk som sätter sig emot Vellinges beslut, och pekar finger och tycker att det är omänskligt och osmakligt att inte ta emot barn som är i nöd. Fine! Jag köper det argumentet, men man ska fortfarande få ha ett val, det är det allt handlar om, varför ska man tvinga någon till något de inte vill? Då kan ju alla de komuner och politiker som säätter sig emot Vellinge erbjuda platser åt barnen, det är ju inte så många, men jag har inte sett en enda människa säga "vi tar dom istället, vill inte Vellige så kan vi ta dom" Är det bestämt ifrån början att man ska få säga nej, så ska rätten till att göra det också respekteras, oavsett utgång.
  89. Skrivet 13 november 2009 av antonio
    För en liten stund sedan såg jag någon smörja på svt om Vellinge. En föredetta Vellingebo (mp) sitter och säger att Vellinge är otroligt instängt och man träffar bara folk som kommer därifrån om man bor där. Detta stämmer säkert i norra delarna av Vellinge där det bor bönner men södra Vellinge, ute på halvön så bor det folk från en herrans massa länder. De nationalliteter jag kan komma på på rak arm är Svenskar (från hela Sverige), Norrmän, Danskar, Amerikaner, Kanadensare, Schweizare, Fransmän, Polacker, Saudier, Tyskar, och Italienare. Det finns säkert fler som jag inte kommer på nu och massor fler som jag aldrig träffat. En lustig detalj är att det är en svensk kärring som har pizzerian och serverar alla dessa invandrare. Detta anser jag är mångkultur men på debatten som förs verkar det som att mångkultur är något helt annat. Det är tydligen inte mångkultur innan muslimer med gratisboende är på plats. Är folk sinneslöa detta är ankarbarn inget annat riktiga asylsökande är mkt sällsynt i detta landet verkar mest vara araber och somalier som vill ha bidrag, böla inte om hur du hade reagerat om ditt barn inte kunde fly från krig osv, finns inget annat land som är så tolerant och öppet som sverige samt minst rasistiskt om man jämför med nästan alla andra länder på jorden inklusive mitt fd hemland spanien där hade jävlar inget sånt här daltande accepterats.
  90. Skrivet 13 november 2009 av Roberth
    Barn? vilka jävla barn? Dessutom hur kan Sverige vara första land att söka asyl eller put/tut på? Åkte de över sydpolen eller? Dumma jävla media och politiker!
  91. Skrivet 13 november 2009 av Peter
    Låt varje kommun ta ansvar för sina innevånare! Det Malmö nu gjort är skamligt och lågt. Bara för de själva inte klarar av att hantera sina problem så skall de inte kunna dumpa dessa på en grannkommun genom något privat bulvanföretag som dessutom är skattesmitare av stora mått. Dessutom, det är inte barn utan ungdomar era idioter. Sluta vara så jäkla pk-naiva och tro att Sverige kan ta emot dessa folkmassor som nu väller in. Vi har redan en 10%ig arbetslöshet och en sjukvård som förfaller. Prioritera hellre våra äldre som behöver vård för det var faktiskt de som byggt upp det här landet! Ta inte vårt samhälle för givet och tro att vi har enorma resurser till vårt förfogande. Vellinge kommun gör HELT RÄTT så stå på er! Herregud så många hjärntvättade idioter det finns i detta land! Varför tar ni inte emot ett "barn" i era egna hem om ni nu skall vara så jävla självgoda!
  92. Skrivet 13 november 2009 av Buster
    Jacob, min uppfattning är att de som pekar finger mot Vellinge just nu inte är "folk", det är en väl avgränsad grupp av människor som kännetecknas av en hel del obehagliga drag. Bl a intolerans, åsiktsfascism, kan inte acceptera oliktänkande och fri debatt vilket i förlängningen talar för att de är anti-demokrater av vänsterextremistiskt snitt (+ några oinsatta "nyttiga idioter" som inte vet bättre då förstås). Det är dessa människor som skränar högst just nu. Att de sedan är avundsjuka på Vellinge för att det är en fungerande kommun till skillnad från den socialistiska latringrop de själva huserar i. De tror att alla måste ha det lika uselt som i Malmö och kommer eventuellt inte ge sig förrän hela Sverige sjunkit ner till den nivån. sorgligt men sant. Det är ju inte direkt som så att marxisterna lär sig av forna tiders misstag...
  93. Skrivet 13 november 2009 av Buster
    Joakim, "ingen är så lättlurad som den som verkligen vill bli lurad".
  94. Skrivet 13 november 2009 av Lars Eriksson
    Även jag har i många år röstat på moderaterna vilket jag i dag skäms över. Den människosyn Lars-Ingvar Ljungman och Carina Larsson har visat prov på under de senaste dagarna är skrämmande och inhuman. Jag, liksom flera i min bekantskapskrets, kommer aldrig mer att rösta moderat här i Vellinge. Naturligtvis är vi som har det gott skyldiga att hjälpa människor på flykt! Låt oss tillsammans rösta bort Lars-Ingvar Ljungman, Carina Larsson och deras gelikar. Låt oss visa att vi är anständiga människor! Jag kommer dock att lägga min röst på annat borgerligt alternativ även i riksdagsvalet om inte Moderaterna tar ansvar och avsätter honom från de poster han har utanför Vellinge. Den mannen ska inte ha inflytande någonstans!
  95. Skrivet 13 november 2009 av Roberth
    Lars du kan ju börja med en sak fråga dig detta: HUR I HELVETE VET DU ATT DE *ÄR PÅ FLYKT? De sanar pass och papper. Barn det är inga barn läs mitt tidigare inlägg din jävla manliga batikhäxa
  96. Skrivet 13 november 2009 av Magnus
    Önskar att det fanns fler modiga och ansvarstagande politiker i vårt land. Politiker som inte böjer sig när det blåser och ändrar åsikt för att undvika kritik. Tack Carina!
  97. Skrivet 13 november 2009 av Buster
    Lars-Ingvar Ljungman borde utses till partiledare för moderaterna då han är en av ytterst få politiker som verkligen tar ansvar för sin politik och för människors åsikter. Om du Lars Eriksson väljer att rösta för något alternativ som är för åsiktsförtryck och mot en mångfald av åsikter är det ditt val, det låter som om du redan hörde hemma i det intoleranta boet. Men inte ens du kan väl låta bli att fatta att den som inte tagit ansvar i detta fall är Malmös Reepalu? Han som drivit en systematisk politik som gjort att Malmö är Sveriges absolut sämsta kommun. Vill du att det ska se lika illa ut i hela Sverige (enligt den marxistiska plan du verkar vurma för), eller ska det få finnas ett fritt val att välja? Det finns ju ett antal maskar som krupit ut ur träet de senaste dagarna som förespråkar att hela landet ska vara lika illa, en kollektiv ekonomisk katastrof - men fortfarande finns det en annan sida som tror på demokrati, fri opinionsbildning och att väljarnas åsikter räknas.
  98. Skrivet 7 januari 2010 av Seth
    Hej! Idag kunde jag läsa en tråkig artikel i Sydsvenskan med rubriken "Få i Vellinge vill ta emot flyktingbarn". Därför har jag en fråga och ett tips beroende på svar. Hur många flyktingbarn har Du boende hos Dig? Om Du inte har några f n, så läs mitt tips nedan. Då jag utgår från att Du bor under ordnade förhållanden och är stabil, så måste Du vara kvalificerad att få ha flyktingbarn boende hos dig. Mitt tips är att Du förgår med gott exempel, så kommer vi andra kanske att följa. Givetvis är det helt beroende på hur bra Du lyckas med Dina fosterbarn. Härmed får Du inte bara möjlighet att vinna politiska och moraliska poäng utan Ditt liv kommer dessutom att bli berikat. Jag hoppas att Du uppskattar mitt tips och gör slag i saken. Lycka till! /Seth
  99. Skrivet 7 januari 2010 av SättP
    Skickliga manipulatörer som ser er chans i det folkutrotande politiska klimatet. Som när nazisterna tvingade ut folk från sina lägenheter och gårdar och flyttade in tyskar.
  100. Skrivet 7 januari 2010 av SättP
    Mitt inlägg 99 avser de, som menar, att folk ska tvingas på några, som de inte vill ha i sina hem. Förstår inte hur tankarna om det uppstått. Måste vara enda landet i Europa och världen? Går Sverige i täten på något sätt? I den utslätade politiska mentalitet man håller sig med. Jag har inte bett om det. Vilka andra. Ledande politiker och privata företag som ser chansen att göra en hacka. Man kan sälja vad skräp som helst. Varför tar inte politikerna själva emot? Ilmar Reepalu med sådan makt. Han ska ha själv i hemmet tycker jag. Eller skicka de här människorna till den baltstat han kom från. Det här kan drabba varje hem i Sverige! Tänk på det till valet! Vem röstar med en politiker som är som han?
  101. Skrivet 7 januari 2010 av SättP
    Mitt inlägg 99 avser de, som menar, att folk ska tvingas på några, som de inte vill ha i sina hem. Förstår inte hur tankarna om det uppstått. Måste vara enda landet i Europa och världen? Går Sverige i täten på något sätt? I den utslätade politiska mentalitet man håller sig med. Jag har inte bett om det. Vilka andra. Ledande politiker och privata företag som ser chansen att göra en hacka. Man kan sälja vad skräp som helst. Varför tar inte politikerna själva emot? Ilmar Reepalu med sådan makt. Han ska ha själv i hemmet tycker jag. Eller skicka de här människorna till den baltstat han kom från. Det här kan drabba varje hem i Sverige! Tänk på det till valet! Vem röstar med en politiker som är som han?
  102. Skrivet 7 januari 2010 av Richard Nilsson
    Ni politiker är samma hycklare som journalisterna,Ta emot ett flyktingbarn själv och låt det bo hos er ,visa nu att du/ni menar allvar men nej det vill ni inte men andra ska göra det. Som nån ovan skrev,ta emot ett så kallat barn och föregå med gott exempel och sluta snacka dynga.
  103. Skrivet 7 januari 2010 av Emma
    Jag kan inte låta bli att skratta åt alla dessa människor som låtsas vara Vellinge-bor och skäller ut Carina. Jag bor i Vellinge, och jag känner folk som jobbar inom det sociala och som jobbar i kyrkan, så jag träffar många människor i kommunen. Den samlade åsikten bland Vellingeborna är att de inte vill försörja en massa ensamkommande skäggiga män. Det komiska med alla dessa politiskt korrekta fån är att de snackar om solidaritet osv, men med tanke på att endast 2 familjer erbjudit sig att ta hand om de unga männen så betyder det med största sannolikhet att inte en enda av gaphalsarna som kommenterar här tar något ansvar själva! Kom igen nu, alla ni som kritiserar Vellinge kan ju ta hand om en ung man var, så är problemet löst. Eller menar ni att alla andra utom ni själva ska ta ansvar? Dessutom så kommer ni med en massa falska påståenden. Malmö försörjer inte Vellinge, utan Vellinge betalar varje år gigantiska summor i form av Robin Hood-skatt till Malmö! Att Vellinge består av överklass är också en lögn, sist jag tittade på SCBs hemsida så tjänade den genomsnittlige arbetande Vellingebon endast 500kr mer än den genomsnittlige arbetande Malmöbon! Att Vellinge inte vill gå samma deprimerande väg som Malmö borde vara en mänsklig rättighet. Judarna lever under ständig skräck från islamisterna, det säger organisationen Judisk Säkerhet i Sverige (JSS). http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=197632 Om man tittar på SCBs hemsida så får man fram att: 2007 var kostnaden 617 miljoner kronor och till gruppen utrikesfödda/flyktingar gick 468 miljoner kronor och det motsvarar 75,9% av det totala biståndet. Utrikesfödda i kommunen var 28,3% Tänk då på att nästan inga av dessa utrikes födda är flyktingar. Under perioden 1980-2008 så gick ynkliga 2% av alla uppehållstillstånd till flyktingar. BRÅ har även slagit fast att invandrarnas stora överrepresentation inom grova brott inte beror på låg inkomst eller rasism, utan det beror på deras kultur. Och "Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent." Vad sägs om att visa lite solidaritet mot kvinnorna som bor här redan? http://www.dn.se/opinion/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet-1.421859 Under de tre sista åren så har SAMTLIGA anmälda överfallsvåldtäktsmän i Oslo varit invandrare! http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/ Dessutom så är det mycket sällan de ensamkommande flyktingbarnen faktiskt är barn. Tester för att bestämma åldern görs mycket sällan då man godtar de unga männens ord utan att ifrågasätta. Ett litet kollage på "barnen" som framträtt i media: http://img410.imageshack.us/img410/9161/flyktingbarn.jpg De vuxna männen är fler än barnen, och de få som faktiskt är barn lever under ständig skräck från de våldsamma och aggressiva "barnen" de tvingas bo med: http://meritwager.wordpress.com/2009/12/02/vi-borjar-nu-se-en-radsla-bland-de-yngre-de-som-ar-under-18-ar-pa-asylboendet-vem-skyddar-oss-fran-de-vuxna-som-bor-har/ Ofta påstås det att en ensamkommande flyktingbarn "bara" kostar 2000kr per dygn, men den siffran blir ofta mycket högre. Här är ett exempel på 4 barn som under 3 månader total kostat hela 633 000kr! http://hd.se/astorp/2009/12/30/ord-mot-ord-i-linkopingsfallet/ Så varsågod alla ni "godhjärtade" och "fina" människor, ni kan ta hand om och försörja dessa människor, men tvinga inte oss att bära på denna onödiga och orättvisa börda! Men ni vet like bra som jag att att tvinga på oss dessa flyktingar inte har med er godhet att göra, utan ni vill bara "sätta överklassen på plats". Ni är riktigt sjuka sadister som använder påstådda flyktingbarn som spelbrickor i er vendetta mot människor som ni är avundsjuka mot!
  104. Skrivet 7 januari 2010 av Andreas
    Förväntar mig att öppna tidningen i morgon och se att du, Carina, tar emot en av flyktingarna i ditt eget hem. Inte ska du väl spela SD rakt i händerna genom att inte själv föregå med gott exempel?
  105. Skrivet 7 januari 2010 av Palle
    Fan Emma, det va det bästa jag läst på länge. Äntligen någon som säga det som de flesta igentligen tycker när TV-kamerorna är avstängda. Som du skrev Emma, nu är det verkligen upp till bevis för alla som påstår att Sd har fel. Ta och anmäll er som värdfamilj för en eller flera "barn". Ett tips: köp ett kysskhetsbälte till era döttrar, kan vara bra att ha i dessa tider.
  106. Skrivet 7 januari 2010 av Tryit
    Tack Emma du räddade min dag : )
  107. Skrivet 7 januari 2010 av SF
    Vi väntar med spänning på Ditt medianframträdande där Du kungör att Du tar emot flera flyktingbarn i Ditt hem. Blir det imorgon? PS. Oroa Dig inte över att de ser ut att vara 20 eller 30 år gamla. Kom ihåg att flyktingar ljuger aldrig och allt otäckt som rasister säger att invandrare gör med bl.a svenska kvinnor är ju givetvis bara påhitt.
  108. Skrivet 7 januari 2010 av J.T
    Jag har väntat i 3 år nu att dom etablerade politiker hycklarna ska ta debatten och avslöja Sverigedemokraternas lögner... Men inget händer, vart är ni era hycklare speak up!!! Det går bra att spara in och snåla på samtliga andra utgiftsposter förutom invandringspolitiken , där finns inget utgiftstak. Ni behandlar våra gamla som byggt upp landet som skit och det gäller alla er 7 hycklarpartier i riksdagen!!! Dra i nödbromsen nu!!!!!
  109. Skrivet 8 januari 2010 av Christer
    Vart har Ni tagit vägen Ni alla som var så flitiga kommentatorer 12-13 November. Emigrerat eller ??
  110. Skrivet 8 januari 2010 av johan
    Hej Carina, undrar bara om du kommer föregå med gott exempel och inhysa ett av flyktningbarnen? Annars är det många av oss som blir väldigt besvikna.
  111. Skrivet 9 januari 2010 av Aina
    I meningen "ensamkommande flykting barn" är oftast inte ett enda ord korrekt! Varför når inte orden fram från de som arbetar på migrationsverket till allmänheten??? Läs Merit Wagers blogg, http://meritwager.wordpress.com/ den enda (?) plats där "miggorna" får lov att yttra sig. Hör och häpna: De flesta "barn" har alla sina släktingar livs levande i sina hemländer. I Finland åldersbestämde man dessa "barn" och det visade sig att 2/3 var över 18 år. Läs också om hur många av dessa "barn" beter sig där de hamnar då de inte förväntat sig att bli behandlade som barn. Jäkligt synd att den debatten inte tas upp för det finns riktiga flykting barn som faktiskt är barn som hamnar i skymundan och far illa av att leva tillsammans med bedragarna. Risken finns när allt detta kommer upp till ytan att de dras med över samma kant! Fram för en riktigt debatt!
  112. Skrivet 12 januari 2010 av Sten Andersson
    Hela den här ensamkommande flyktingtaktiken är en av de största farserna i Sverige i modern tid. De har barnen kallas också för skäggbarn och förekommer dessvärre lite väl ofta våldtäkter och andra grova brott. Barn brukar ju exempelvis inte ha en så stark sexualdrift att de tillgriper sig sex med våld. Dessvärre så tar många av flickorna som blir utsatta för det här livet av sig. Kanske kan ett monument över detta så småningom resas i Vellinge?
  113. Carina Larsson, Du med din enorma lön och din enorma bostad, Du har ju både råd och plats för ett par av de stackars barnen, eller hur!? Så varför vill Du inte ta emot och hjälpa ett eller två av dessa stackars oskyldiga flyktingbarn i din egen enorma bostad??! Du Carina Larsson är inget annat än en övergödd överklasshycklare, en rikemansdotter helt utan empati för de svaga, sjuka och behövande i detta land! Du borde skämmas!

Skriv en egen kommentar

Observera att det är du själv som ansvarar för innehållet i din kommentar och att det följer svensk lag.